Jumat, 09 Januari 2009

"Tak Bisa ke Lain Hati... "

Bismillahirrahmannirahim,


"Sembahlah Allah (saja), dan jauhilah Thaghut itu", maka di antara umat itu ada
orang-orang yang diberi petunjuk oleh Allah dan ada pula di antaranya
orang-orang yang telah pasti kesesatan baginya. Maka berjalanlah kamu di muka
bumi dan perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang mendustakan
(rasul-rasul). (Q.S An-Nahl 16.36)


Islam mengajarkan ummatnya agar menyembah Tuhan Yang Maha Esa. Tidak ada Tuhan
selain Allah, dan Tuhan itu tidak beranak ataupun dilahirkan. Inilah hal yang
membedakan ajaran Islam dengan ajaran agama lainnya:


"Diriwayatkan dari Anas bin Malik r.a katanya: Ketika Muaz bin Jabal mengikuti
unta Rasulullah s.a.w dalam satu perjalanan, Rasulullah s.a.w memanggil: Wahai
Muaz! Muaz menyahut: Telah kuterima panggilanmu itu wahai Rasulullah. Rasulullah
s.a.w memanggil lagi: Wahai Muaz! Aku menyahut lagi: Telah kuterima panggilanmu
itu wahai Rasulullah.


Rasulullah s.a.w memanggil: Wahai Muaz! Aku menyahut lagi: Telah kuterima
panggilanmu itu wahai Rasulullah. Rasulullah s.a.w bersabda: Sesiapa yang
mengucap Dua Kalimah Syahadat yaitu: "Aku bersaksi bahwa tiada Tuhan selain
Allah, dan Muhammad adalah utusannya," niscaya selamatlah dia dari api Neraka.
Kemudian Muaz berkata: Bolehkah aku memberitahu perkara ini kepada orang ramai
agar mereka sebarkan berita gembira ini? Rasulullah s.a.w bersabda: Kalau
begitu, lakukanlah dan berserahlah kepada Allah" (H.R.Bukhari-Muslim)


"Diriwayatkan dari Muaz bin Jabal r.a katanya: Pernah aku mengikuti Nabi s.a.w
dalam satu perjalanan di mana aku berada di belakang baginda. Baginda memanggil:
Wahai Muaz bin Jaball Aku terus menyahut: Telah kuterima panggilanmu itu wahai
Rasulullah. Kami meneruskan lagi perjalanan. Kemudian baginda memanggil lagi:
Wahai Muaz bin Jabal! Aku menyahut: Telah kuterima panggilanmu itu wahai
Rasulullah. Kami meneruskan lagi perjalanan kemudian baginda memanggil lagi:
Wahai Muaz bin Jaball Aku menyahut lagi: Telah keterima panggilanmu itu wahai
Rasulullah.


Baginda bersabda: Tahukah kamu kewajiban manusia terhadap Allah? Aku menjawab:
Allah dan RasulNya-lah yang lebih mengetahui. Baginda bersabda: Kewajiban
manusia terhadap Allah ialah dengan mengabdikan diri kepadaNya tanpa
menyekutukanNya. Kami meneruskan lagi perjalanan beberapa ketika kemudian
baginda memanggil lagi: Wahai Muaz bin Jaball Aku menyahut: Telah kuterima
panggilanmu itu wahai Rasulullah.


Rasulullah s.a.w bersabda: Tahukah engkau apakah kewajiban Allah terhadap
manusia apabila mereka melakukan perkara-perkara yang aku nyatakan di atas? Aku
menjawab: Allah dan RasulNyalah yang lebih mengetahui. Akhirnya baginda
bersabda: Allah tidak akan menyiksa mereka" (H.R. Bukhari-Muslim)


"Sebenarnya, Al Qur'an itu adalah ayat-ayat yang nyata di dalam dada orang-orang
yang diberi ilmu. Dan tidak ada yang mengingkari ayat-ayat Kami kecuali
orang-orang yang dzalim" (Q.S. Al Ankabuut 24:49)


Wawllahu'alam bishawab.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar